Sub același acoperiș, dar sub un cer senin: Teatrul idiș după Holocaust în România | Zilele Tranzit 2022

prezentare cercetare — 21.10.2022 15:00

Sub același acoperiș, dar sub un cer senin: Teatrul idiș după Holocaust în România

Abstract:
Începând cu primele spectacole din 1944, noile companii de teatru idiș au abordat curajos, pentru un public larg, trauma Holocaustului. Remarcabilul Teatru IKUF a condus această mișcare culturală și a pus baza artistică a ceea ce va deveni Teatrul Evreiesc de Stat în 1948 într-un moment politic dificil și confuz. Scurta sa existență a lăsat o moștenire de durată care a avut efecte pe termen lung asupra transformărilor complexe ale teatrului idiș din România. Metafora acoperișului este folosită de Israil Bercovici în raport cu o locație permanentă și condiții materiale decente pentru un teatru idiș, în urma instituționalizării Teatrului Evreiesc de Stat și explică modul în care inițiativele anterioare au contribuit la o recunoaștere națională a valorii culturale a scenei evreiești. Această metaforă este legată de primul acoperiș al teatrului lui Avram Goldfaden din Botoșani, chiar dacă primul teatru idiș modern a fost înființat de acesta la Iași în 1876 într-o locație în aer liber, Grădina Pomul Verde. „Naht-Tog”, prima reprezentație idiș a IKUF din 1944, cu luni înainte de „eliberarea din august”, a avut loc în aceeași clădire în care a jucat Goldfaden la Botoșani. Perspectiva de a se poziționa ca artiști evrei într-un context internațional mai larg, cu responsabilități globale, a fost o particularitate a ansamblului IKUF, un grup internațional de creatori de teatru, care erau pe deplin conștienți de misiunea lor față de comunitățile evreiești pentru care făceau spectacole, precum și față de alți colegi artiști și supraviețuitori ai Holocaustului. Încrederea lor într-o abordare umanistă optimistă va deveni în următorii ani principala formă de conștiință artistică și politică a artiștilor evrei din România.

Bio:
Mihai Lukács este regizor de teatru și cercetător. În prezent este președintele Centrului Dialectic (București). În perioada 2019-2022 a realizat un studiu extins despre teatrul post-Holocaust în România (cu sprijinul Institutului Naţional pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”). Ultimul său spectacol se numește „MAMA: Nuclear”.

Prezentarea va avea loc în limba engleză.

Participarea la acest eveniment nu necesită rezervare prealabilă sau cumpărare de bilet. În schimb, vă invităm să vă alăturați, după posibilități, demersului de strângere de fonduri pentru Casa Tranzit! Solidaritatea și sprijinul venit din partea dumneavoastră înseamnă mult pentru noi!
Puteți să contribuiți prin donații atât la fața locului, cât și direct în conturile Fundației Tranzit - RO94 RNCB 0106 0265 9334 0001 (RON) sau RO67 RNCB 0106 0265 9334 0002 (EUR)