Brèves brèves lignes de l’horizon

Performance — 31.10.2023 18:00

Distribuție
Concept, text și regie: Claire Huber
Creație și interpretare: Stalin Blake, Claire Huber, Nastasja Štefanić
Costume: Zdravka Ivandija Kirigin
Scenografie: Stalin Blake și Claire Huber
Tehnică: Emmanuel Desmyter
O producție Inflexions
Coproducători și parteneri: Institutul Croat pentru Mișcare și Dans (The Institute - Hrvatski institut za pokret i ples, HR), CDCN Toulouse-La place de la danse (FR), Honolulu-Nantes (FR), La ménagerie de verre (FR), Le Marni (BE), BUDA (BE), KAAP (BE), STUK (BE), De school van Gaasbeek (BE), Balkan Dance Academy Slovenia (SI), Garage Performing art center (GR), DEVIR/CAPA (PT), STATION for contemporary dance (SR), ZPC (HR), Mediterranean Dance Center (HR).
Cu sprijinul comunității flamande, al F.W.B., al W.B.I., al I-Portunus (Europa Creativă), al Teatroskop-Institut Français și al Ministerului Culturii din Republica Croată.
Premiera: 11 iunie 2021 în cadrul Festival Dance Week din Zagreb, Croația
Durata 45 de minute

Spectacolul este prezentat pentru prima oară în România, în cadrul Zilelor Tranzit 2023, grație Teatroskop (program regional pentru artele spectacolului inițiat de Ministrul Francez pentru Europa și Afaceri Externe, Ministrul Francez al Culturii și Institutul Francez din Paris) și grație partenerilor noștrii constanți Institutul Francez din Cluj.

“Linii scurte scurte de orizont” este un performance sonor și coregrafic și reprezintă o colaborare a poetei și coregrafei Claire Huber, cu dansatoarea și muziciana croată Nastasja Štefanić și muzicianul și cântărețul kurd Stalin Blake. Lucrările performative ale lui Claire Huber investighează intersecția dintre poezia orală, mișcare, sunet live și muzică. Ea își concepe piesele ca pe niște “coregrafii pentru ascultare” sculptând percepția publicului printr-un proces ce necesită timp și invită la ceea ce nu șine de domeniul imediatatului. “Linii scurte scurte de orizont” urmărește inflexiunile sensibile ale unor lungil călătorii pe liniile geografice care pornesc din regiunile Orientului Mijlociu, și continuă prin Balcani, până în Europa de Vest și înapoi. Spectacolul profilează o traiectorie abstractă cu reziduuri culturale, în care, ca și în așa-numitele “ritmuri asimetrice” ale regiunii, se juxtapun timpuri lungi și scurte. Mișcările, sunetele, cuvintele sunt interpretate în căutarea unei continuități în ritmuri și teritorii inevitabil eterogen. O odă a corpurilor călătoare pe care pământul nu le reține niciodată.

Lucrările lui Claire Huber se află la intersecția dintre poezia orală, dans și muzică. Formată în domeniul umanistic la Paris și alumni al unui master în filozofie la E.H.E.S.S., Claire s-a dedicat mai întâi traducerilor de poezie (printre altele Rainer Maria Rilke), regiei și dramaturgiei (Idiotul de Dostoievski). S-a angajat, mai apoi, în companii de teatru (afiliate Institutului Grotowsky) și a început să scrie povestiri în Africa de Vest, unde și-a descoperit inclinația pentru oralitate și pentru prezența corpului. La întoarcerea în Europa s-a orientat spre studiul și practica dansului, urmând o formare la Tanzfabrik, Berlin, și apoi în studiourile de cercetare de la P.A.R.T.S., din Bruxelles. De câțiva ani, conduce experimente și cercetări în jurul expresivității ritmurilor și frazării: accentele, inflexiunile, punctuația, modulația, sincopa etc. sunt înțelese de ea ca noduri compoziționale care permit formarea unor întrebări care nu sunt doar muzicale, lingvistice și somatice, ci care dezvăluie un “sens” poetic fragil, nediscursiv și nereprezentativ.

Nastasja Štefanić este muzician profesionist, dansatoare, coregrafă și pedagog de muzică și dans, care trăiește și lucrează la Zagreb. Este licențiată și absolventă a unui masterat în vioară, pe care l-a obținut la Academia de Muzică din Zagreb. Face parte din prima generație de studenți la dans contemporan la Academia de Artă Dramatică din Zagreb (ADA), unde în iulie 2016 și-a finalizat studiile de licență și a obținut o diplomă la departamentul de dans, filiera de performanță. Nastasja își realizează propriile piese și, de asemenea, colaborează în mod regulat cu artiști croați și străini. În calitate de muzician și dansator, a susținut spectacole în toată Croația și în străinătate. În prezent, lucrează ca asistent de predare la departamentele de teatru și dans de la Academia de Artă Dramatică din Zagreb, iar din ianuarie 2018 are statutul oficial de artist independent.

Stalin Blake este un muzician de origine kurdă, chitarist și cântăreț, născut în nordul Siriei, unde a învățat muzica prin transmitere orală, încă de la o vârstă foarte fragedă. A studiat chitara clasică la Academia Rusă din Damasc și flamenco la Ambasada Spaniei. În primul grup pe care l-a reunit, Azadi, a compus piese de muzică - fără partitură - care îmbină diferite moduri muzicale, de la melodii tradiționale kurde la muzică romani, flamenco și blues. Dezvoltă în acea perioadă un interes pentru efectul pe care îl are sunetul asupra corpurilor în mișcare, în special asupra mersului. Neapartenența în Siria motivată de originea sa kurdă, îl inițiază
într-o lunga călătorie care îl duce în Belgia în urmă cu aproape zece ani. Acolo cântă pretutindeni, atât pe străzi, cât și în săli de concerte celebre precum Beursschouwburg, Ancienne Belgique, KVS, VK, Muziekpublique. Tot acolo începe să compună muzică pentru piese de teatru (Bronks, Centre Bruegel, théâtre Océan nord). Cu asamblul său “Stalin Black”, colaborează cu Centrul de Artă “Globe Aroma”, care reunește artiști proveniți din imigrație.

Puteți să susțineți Casa Tranzit prin cumpărarea unui bilet de susținere (https://eventbook.ro/…/bilete-breves-breves-lignes-de-l…) sau pe platforma Patreon: https://www.patreon.com/TranzitHouse.